آنچه باید در مورد موهای خاکستری یا سفید بدانید

سفید شدن موها

تغییر رنگ مو با افزایش سن طبیعی است. اما موهای خاکستری یا سفید تقریباً در هر زمانی از زندگی ممکن است ظاهر شوند. عوامل ژنتیکی، استرس، رنگ مو و عوامل دیگر ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

بدن انسان دارای میلیون ها فولیکول مو یا کیسه های کوچکی است که پوست را پوشانده اند. فولیکول‌ها مو و سلول‌های رنگی یا رنگدانه‌ای حاوی ملانین تولید می‌کنند. با گذشت زمان، فولیکول‌های مو سلول‌های رنگدانه‌ای را از دست می‌دهند و در نتیجه رنگ مو سفید می‌شوند.

در این مقاله، به برخی از علل رایج سفیدی زودرس مو و راه‌هایی برای کاهش سرعت یا جلوگیری از سفید شدن موها می‌پردازیم.

دلایل سفید شدن موها

دلایل زیادی به جز افزایش سن می تواند باعث سفید شدن موهای فرد شود.

سفید شدن موها
سفید شدن موها

کمبود ویتامین

آلبا ویتا/استاکسی یونایتد هر گونه کمبود ویتامین B9، B12، بیوتین یا ویتامین D می تواند منجر به سفیدی زودرس شود.

یکی از بررسی‌های سال ۲۰۱۸ منبع مطمئن، به مطالعات مختلف کمبود ویتامین D3، ویتامین B12، مس، روی، و کلسیم و ارتباط آنها با موهای سفید اشاره می‌کند. این نشان می‌دهد که کمبودهای تغذیه‌ای بر رنگدانه‌ها تأثیر می‌گذارد، و نشان می‌دهد که رنگ می‌تواند با مکمل‌های ویتامینی بازگردد.

در سال ۲۰۱۷، یک مطالعه کوچک منبع معتبر ارتباطی بین کمبود ویتامین B12، اسید فولیک، و بیوتین و سفیدی زودرس مو در افراد آسیایی ۲۰ ساله یا کمتر پیدا کرد.

اخیراً، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بین پایین بودن فریتین سرم (که آهن را در بدن ذخیره می‌کند) و آنتی‌بادی‌های ضد پراکسیداز ضد تیروئید (پروتئینی که توسط سیستم ایمنی تولید می‌شود و به اشتباه به غده تیروئید حمله می‌کند) و سفیدی زودرس در جوان هندی ارتباط وجود دارد. مردم.

ژنتیک

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، یک سابقه خانوادگی قوی و مولفه ژنتیکی برای سفید شدن زودرس مو وجود دارد.

نژاد و قومیت نیز نقش دارند. بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۳، سفید شدن زودرس در افراد سفید پوست می تواند از ۲۰ سالگی شروع شود، در حالی که یک فرد در میان آسیایی ها می تواند ۲۵ سال سن داشته باشد و در جمعیت های آفریقایی-آمریکایی ۳۰ سال سن دارد.

استرس اکسیداتیو

در حالی که خاکستری شدن بیشتر ژنتیکی است، استرس اکسیداتیو در بدن ممکن است نقشی در زمانی که این فرآیند زودرس اتفاق می افتد، ایفا کند.

هنگامی که آنتی اکسیدان ها برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال های آزاد کافی نیستند، استرس اکسیداتیو باعث عدم تعادل می شود. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که به سلول ها آسیب می رسانند و به پیری و بیماری کمک می کنند.

استرس اکسیداتیو بیش از حد می تواند باعث ایجاد بیماری ها، از جمله بیماری ویتیلیگو با رنگدانه پوست شود. ویتیلیگو همچنین ممکن است موها را به دلیل مرگ سلولی ملانین یا از دست دادن عملکرد سلولی سفید کند.

همچنین بخوانید :عصاره چای سبز برای مو برای داشتن موهایی قوی

شرایط پزشکی خاص

برخی از شرایط پزشکی، از جمله بیماری های خودایمنی، ممکن است خطر سفید شدن زودهنگام را در فرد افزایش دهد. در واقع، تحقیقات قدیمی‌تری که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، ارتباط بین ناهنجاری‌های مو و اختلال عملکرد تیروئید را نشان داد.

موهای سفید همچنین در آلوپسی آره آتا، یک بیماری پوستی خود ایمنی که باعث ریزش مو در پوست سر، صورت و سایر قسمت‌های بدن می‌شود، رایج است. هنگامی که موها دوباره رشد می کنند، به دلیل کمبود ملانین، تمایل به سفید شدن دارند.

سفید شدن موها
سفید شدن موها

عوامل استرس زا در زندگی واقعی

مطالعات تحقیقاتی متناقضی در مورد استرس واقعی زندگی وجود دارد، مانند استرس ناشی از آسیب، که منجر به سفید شدن زودرس می شود.

یک مطالعه منبع معتبر به این نتیجه رسید که استرس باعث آزاد شدن نورآدرنالین از اعصاب سمپاتیک می‌شود که سلول‌های بنیادی را که به مو رنگ می‌دهند، تحلیل می‌برد.

مطالعات دیگر نشان می دهد که در حالی که استرس ممکن است نقشی داشته باشد، اما تنها بخش کوچکی از تصویر بزرگتر است که در آن بیماری و سایر عوامل نقش دارند.

سیگار کشیدن

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که افرادی که سابقه سیگار کشیدن داشتند با سفید شدن زودرس موها مرتبط بودند. در واقع، تحقیقات قدیمی‌تر نشان می‌دهد که سیگاری‌ها دو و نیم برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری احتمال سفید شدن قبل از ۳۰ سالگی را دارند.

سفید شدن موها
سفید شدن موها

رنگ مو و محصولات شیمیایی مو

رنگ‌های شیمیایی و محصولات مو، حتی شامپوها، می‌توانند به سفیدی زودرس مو کمک کنند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضری هستند که ملانین را کاهش می دهند.

پراکسید هیدروژن، که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است. استفاده بیش از حد از محصولاتی که موها را سفید می کنند نیز در نهایت باعث سفید شدن مو می شود.

پیشگیری و رفع سفیدی زودرس مو

اگر ژنتیک یا پیری علت آن باشد، هیچ چیز نمی تواند مانع یا معکوس کننده این روند شود. با این حال، در صورتی که ریزش مو به دلیل یک وضعیت پزشکی باشد، درمان سفیدی مو می‌تواند باعث بازگشت رنگدانه‌های رنگی شود.

هنگامی که کمبود رژیم غذایی و ویتامین دلیل سفیدی زودرس مو باشد، اصلاح این موارد ممکن است مشکل را معکوس کند یا از بدتر شدن آن جلوگیری کند.

مصرف آنتی اکسیدان بیشتر

رژیم غذایی یک فرد در جلوگیری از سفیدی مو نقش دارد. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

پیشنهاد ویژه ما

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • چای سبز
  • روغن زیتون
  • ماهی

رفع کمبودها

هر کسی که موهای سفید ناشی از کمبود ویتامین دارد، باید غذاهای پر از آن ویتامین ها را بیشتر مصرف کند.

به عنوان مثال، غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت منابع خوب ویتامین B12 و شیر، ماهی قزل آلا و پنیر منابع عالی ویتامین D هستند.

مکمل ویتامین

عناصری که بدون نسخه در دسترس هستند نیز می توانند کمبودها را اصلاح کنند.

ترک سیگار

سیگار اثرات نامطلوبی بر بدن دارد و به سفید شدن موها کمک می کند. بنابراین، ترک سیگار برای جلوگیری از تشکیل موهای سفید جدید توصیه می شود. محققان همچنین رابطه ای بین عادت و از بین رفتن رنگدانه مو پیدا کرده اند.

درمان های طبیعی برای موهای خاکستری یا سفید

رنگ موی زیادی در بازار وجود دارد که موهای سفید را می پوشاند، اما بسیاری از این رنگ ها به سفیدی زودرس کمک می کنند و ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند.

درمان های طبیعی زیر ممکن است جایگزینی برای کاهش سرعت سفیدی مو بدون آسیب رساندن به بدن یا آسیب بیشتر به رنگدانه مو باشد.

برگ کاری استفاده دارویی از برگ کاری به قرن ها قبل برمی گردد. هنگامی که برگ کاری با روغن مو ترکیب شده و روی پوست سر مالیده می شود، می تواند سفیدی زودرس را کاهش دهد.

سفید شدن موها
سفید شدن موها

یک گزارش استفاده سنتی از برگ کاری برای حفظ رنگ سیاه مو و حتی جلوگیری از سفیدی زودرس را برجسته می کند. برگ های کاری را می توان در سوپرمارکت های هندی و همچنین فروشگاه های مواد غذایی سنتی خریداری کرد.

برینگاراج بر اساس برخی گزارشات، گل مروارید کاذب یا برینگارج، موهای منبع مورد اعتماد را تیره کرده و از سفید شدن زودهنگام آن جلوگیری می کند. آب برگ ها را در روغن نارگیل یا روغن کنجد می جوشانند و روی موها ماساژ می دهند. به صورت روغنی نیز موجود است.
انگور فرنگی هندی که آملا نیز نامیده می شود، این یک مکمل گیاهی است که با افزایش رنگدانه ها برای معکوس کردن سفیدی زودرس شناخته شده است. اعتقاد بر این است که اثربخشی آن به این دلیل است که انگور فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد پیری است.

Amla به عنوان میوه در فروشگاه های مواد غذایی هند موجود است. همچنین می توان آن را به صورت پودر یا مکمل یافت و به صورت آنلاین یا در یک فروشگاه غذاهای بهداشتی سنتی در دسترس است. پودر را می توان با روغن نارگیل مخلوط کرد و مستقیماً روی پوست سر قرار داد.
چای سیاه چای سیاه می تواند موها را تیره تر، درخشان تر و نرم تر کند. می توان آن را با خیساندن سه تا پنج کیسه چای در دو فنجان آب جوش، خنک کردن آنها و افزودن به موهای تمیز و مرطوب استفاده کرد. چای را می‌توان با نرم‌کننده مخلوط کرد و به مدت یک ساعت در موها گذاشت و سپس آبکشی کرد.
مس، طبق یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۲، سطوح پایین مس می تواند منجر به سفیدی زودرس شود. منابع غذایی خوب مس عبارتند از جگر گاو، عدس، بادام، شکلات تلخ و مارچوبه.
کدو حلوایی رج به دلیل احیای رنگدانه مو و تحریک ریشه مو شناخته شده است. ماساژ منظم روغن کدو حلوایی می تواند از سفید شدن موها جلوگیری کند. روغن را می توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

سوالات متداول موهای خاکستری یا سفید

در زیر برخی از سوالات متداول در مورد موهای خاکستری یا سفید وجود دارد.

آیا استرس باعث موهای خاکستری یا سفید می شود؟
استرس به طور بالقوه باعث می شود که فرد سریعتر خاکستری شود. یک مطالعه نشان داد که استرس باعث آزاد شدن نورآدرنالین از اعصاب سمپاتیک می‌شود که سلول‌های بنیادی رنگ مو را کاهش می‌دهد.

آیا انسان باید موهای خاکستری یا سفید خود را بکند؟
برخی افراد ادعا می کنند که اگر فردی یک موی خاکستری را از سر خود کند، ممکن است چندین موی خاکستری به جای آن رشد کند.با این حال، هیچ مبنای علمی برای این وجود ندارد.ممکن است فردی یک موی خاکستری از سرش کند، اما موهای سفید دوباره برگردد. معایب دیگر شامل درد، ناراحتی و فولیکولیت بالقوه است.

چگونه یک فرد می تواند کاملاً خاکستری شود؟
فردی که موهای خاکستری یا سفید  را در نظر دارد می تواند به روش های زیر این کار را انجام دهد:

  • اجازه دهید موهایشان به طور طبیعی رشد کند
  • به موهایشان هایلایت یا کم لایت ببافند، بنابراین تغییر ناگهانی نیست
  • موهایشان را کوتاه کنند تا رشد موهای رنگ شده طول بکشد

میانگین سنی برای سفید شدن مو چند سال است؟
میانگین سن شروع موهای خاکستری بسته به نژاد متفاوت است. برای قفقازی ها، میانگین سنی برای سفید شدن موی اواسط سی سالگی است. برای مردم آسیا اواخر دهه سی است. و برای مردم آفریقا اواسط دهه چهل است.

نتیجه گیری:

با تشخیص و درمان های مناسب، پیشرفت موهای سفید را می توان متوقف کرد و در برخی موارد معکوس کرد. یک رژیم غذایی متعادل و مراقبت خوب از مو نیز می تواند کمک کننده باشد. اما در برخی موارد، این روند غیرقابل برگشت است.

استفاده منظم از داروهای طبیعی ممکن است باعث کند شدن و احتمالاً معکوس شدن موهای سفید شود. اما موهای هر کسی در نهایت شروع به سفید شدن می‌کند و فرد باید تصمیم بگیرد که آیا با سفیدی راحت است یا ترجیح می‌دهد سعی کند روند طبیعی پیری را متوقف کند.

دیدگاهتان را بنویسید