چگونه رشد مو سریعتر و قوی تر داشته باشیم؟

رشد مو سریعتر

رشد مو سریعتر

برخی از راه‌های کمک به رشد مو سریعتر سالم‌تر و سریع‌تر ممکن است شامل خوردن پروتئین بیشتر، استفاده از محصولات ساخته‌شده با کافئین، اجتناب از رنگ‌های دائمی و کاهش استرس و غیره باشد.
شما با تمام فولیکول های مویی که تا به حال خواهید داشت به دنیا می آیید، از جمله حدود ۸۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ منبع قابل اعتماد روی پوست سرتان.

مو از ریشه ای در پایین فولیکول زیر پوست شما رشد می کند. خون موجود در پوست سر به سمت فولیکول می رود و اکسیژن و مواد مغذی را به ریشه مو می رساند که به رشد مو سریعتر شما کمک می کند.

همانطور که رشد می کند، مو از پوست شما عبور می کند و از یک غده چربی عبور می کند. روغن این غده موهای شما را براق و نرم می کند.با افزایش سن، طبیعی است که روزانه ۱۰۰ تار مو را از دست بدهید. با این حال، برخی از عوامل مانند ژنتیک ممکن است این تعداد را افزایش دهد. به خواندن ادامه دهید تا ۱۴ روشی را بیاموزید که می توانید به رشد مو سریعتر خود کمک کنید و از شکستگی آن جلوگیری کنید.

رشد مو سریعتر
رشد مو سریعتر

نکاتی برای رشد مو سریعتر و جلوگیری از شکستگی

از رژیم های محدود کننده خودداری کنید

به گفته دکتر لیندسی بوردون، متخصص پوست در ColumbiaDoctors و استادیار پوست در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، ما نمی‌توانیم هر چیزی را که روی رشد موهایمان تأثیر می‌گذارد کنترل کنیم. با این حال، چیزهایی وجود دارد که می توانیم از آنها اجتناب کنیم که ممکن است باعث اختلال در رشد و افزایش ریزش شود.

بوردون گفت: رژیم غذایی محدود می تواند منابع و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو سریعتر را کاهش دهد. او توضیح داد: «و از آنجایی که رشد مو در مقایسه با سایر عملکردهای بدن اولویت نسبتاً کمی دارد، وقتی بدن شما به دلیل رژیم غذایی محدود تحت استرس قرار می گیرد، رشد مو به سرعت متوقف می شود.بوردون گفت: «حتی پس از از سرگیری یک رژیم غذایی سالم، ریزش مو معمولاً برای چند ماه ادامه دارد.

کاهش وزن ناگهانی همچنین ممکن است باعث ریزش موقت شود که به عنوان تلوژن افلوویوم (TE) یا آلوپسی منتشر شناخته می شود. این ممکن است به دلیل کمبود نیاسین باشد.

میزان پروتئین مصرفی خود را ارزیابی کنید

Bordone گفت: “اگر رژیم غذایی شما به شدت محدود کننده باشد، موها رشد مطلوبی ندارند و ممکن است ریزش اتفاق بیفتد. او اضافه کرد: خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مصرف پروتئین کافی برای رشد بهینه مو مهم است. “به طور کلی، ما ۵۰ گرم پروتئین یا بیشتر در روز را توصیه می کنیم.

برخی از گزینه ها برای پودرهای پروتئینی عبارتند از پودر پروتئین Gainful و Ritual Essential Protein.

محصولات حاوی کافئین را امتحان کنید

کافئین ممکن است کاربردهای موضعی داشته باشد که می تواند به تقویت رشد مو کمک کند. یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که کافئین موجود در محصولات موضعی، مانند شامپوها و نرم‌کننده‌ها، می‌تواند به اندازه درمان‌های مبتنی بر دارو از ریزش مو جلوگیری کند. کافئین ممکن است با تحریک متابولیسم و تکثیر سلول ها باعث رشد مو شود.

روغن ضروری

روغن های ضروری نه تنها بوی خوبی دارند، بلکه ممکن است به رشد مو سریعتر کمک کنند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ نشان داد که پس از ۳ ماه، استفاده موضعی از روغن دانه کدو تنبل رشد مجدد مو را در شرکت‌کنندگان با الگوی طاسی زنانه افزایش داد. با این حال، مطالعات بزرگتری برای حمایت بیشتر از این نتیجه مورد نیاز است.

سایر روغن های ضروری که ممکن است به جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مو سریعتر کمک کنند عبارتند از منبع مورد اعتماد:

  • روغن رزماری
  • روغن نعناع
  • روغن جوجوبا
  • روغن اسطخدوس
رشد مو سریعتر
رشد مو سریعتر

پروفایل مواد مغذی خود را تقویت کنید

نویسندگان یک بررسی منبع معتبر در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهند که کمبود مواد مغذی کلیدی می‌تواند بر ساختار مو و رشد آن تأثیر بگذارد. برخی از کمبودهای تغذیه ای که ممکن است روی موهای شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • اهن
  • فلز روی
  • اسیدهای چرب
  • سلنیوم
  • ویتامین های D، E و A
  • اسید فولیک

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف مکمل های امگا ۳ و امگا ۶ به مدت ۶ ماه به محافظت در برابر ریزش مو در افراد مبتلا به طاسی الگوی زنانه کمک می کند.

از ماساژ پوست سر لذت ببرید

ماساژ پوست سر ممکن است به تقویت آرامش، کاهش استرس و تقویت سلامت موهای شما کمک کند.مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ اثربخشی ماساژ روزانه ۴ دقیقه‌ای پوست سر را بررسی کرد. پس از ۲۴ هفته، ۹ شرکت کننده موهای ضخیم تری نسبت به ابتدای مطالعه داشتند. برای حمایت از این نتایج هنوز به مطالعات بزرگتر نیاز است.

این مطالعه هیچ تفاوت قابل توجهی در رشد مو سریعتر نشان نداد. با این حال، ماساژ پوست سر ممکن است به گشاد شدن عروق خونی زیر پوست کمک کند. این می‌تواند منجر به موهای ضخیم‌تر و قوی‌تر شود که احتمال شکستن یا آسیب‌دیدگی کمتری دارد. می‌توانید یک ماساژ حرفه‌ای پوست سر انجام دهید یا در خانه از ماساژ خودتان لذت ببرید.

به درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) توجه کنید

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که PRP درمانی ممکن است به عنوان یک گزینه درمانی موثر برای ریزش مو عمل کند. به گفته دکتر ساپنا پالپ، متخصص پوست و متخصص پوست اسپرینگ استریت، “پی آر پی یک روش درمانی نوآورانه است که از تزریق غلظت پلاکت های خود بیمار برای ترمیم و رشد مو سریعتر استفاده می کند. پلاکت‌ها پروتئین‌هایی هستند که از جریان خون و DNA خود فرد به دست می‌آیند که وقتی دوباره به بدن بازگردانده می‌شوند می‌توانند مانند یک سلول بنیادی عمل کنند.

محققان مطالعه فوق پیشنهاد می کنند که درمان ها می توانند یک بار در ماه، به مدت ۳ ماه و پس از آن هر ۶ ماه برای نگهداری انجام شوند.

پیشنهاد ما به شما

به موهای خود کمتر گرما دهید

گرمای اتوهای فر کننده، سشوار و اتو موها می تواند به موهای شما آسیب برساند و باعث شکستگی شود. برای کمک به کاهش آسیب مو، سعی کنید تعداد دفعات استفاده از مو را محدود کنید این ابزار و کاهش دما هنگام استفاده از آنها. علاوه بر این، بر اساس بررسی سال ۲۰۱۹ از منبع مورد اعتماد، استفاده از یک محصول محافظ در برابر حرارت قبل از استفاده از یک ابزار حالت دهنده گرم شده ممکن است به طور قابل توجهی شکستگی مو را کاهش دهد.

عملیات حرارتی با تشکیل یک سد محافظ کار می کند که به جلوگیری از از دست دادن رطوبت هنگام استفاده از ابزارهای گرم شده کمک می کند.

رشد مو سریعتر
رشد مو سریعتر

در مورد ماینوکسیدیل با پزشک مشورت کنید

ماینوکسیدیل دارویی است که ممکن است به جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مو سریعتر کمک کند. این معمولاً بدون نسخه (OTC) با نام Rogaine فروخته می شود. این دارو ممکن است برای همه موثر نباشد و ممکن است تا ۱۲ ماه طول بکشد تا نتیجه را ببینید. بهتر است از آن به عنوان بخشی از برنامه درمان ریزش مو استفاده کنید تا به تنهایی. برخی از گزینه ها برای تهیه آنلاین ماینوکسیدیل از طریق شرکت هایی مانند Hims و Keeps هستند.

به راحتی موهای خود را رنگ کنید

استفاده از رنگ مو می تواند بر استحکام و ضخامت موهای شما تأثیر بگذارد و در نتیجه به مو آسیب برساند. نویسندگان یک بررسی سال ۲۰۲۱ نشان می دهند که رنگ موی دائمی می تواند اسیدهای چرب طبیعی تشکیل دهنده مو را از بین ببرد. این رنگ ها می توانند آسیب بیشتری نسبت به گزینه های غیر دائمی ایجاد کنند.

آنتی اکسیدان ها را به پوست سر خود بمالید

استفاده از آنتی اکسیدان ها روی پوست سر ممکن است به کاهش ریزش مو و بهبود وضعیت پوست سر شما کمک کند. در یک مطالعه ۲۴ هفته‌ای، شرکت‌کنندگانی که از شامپو یا درمان پوست سر حاوی آنتی‌اکسیدان پیروکتون اولامین استفاده می‌کردند، در مقایسه با افرادی که از دارونما استفاده می‌کردند، به میزان قابل‌توجهی مقدار مو را افزایش دادند و شرایط پوست سر را بهبود بخشیدند.

این مواد ممکن است مانع پوست سر را بهبود بخشند و از آن محافظت کنند و در نتیجه نازک شدن مو را کاهش دهند.

موهای خود را مرتباً کوتاه کنید

کوتاه کردن موهایتان هر چند ماه یکبار ممکن است رشد موهای سالم را تقویت کند. نوک های شکاف شده را از بین می برد و از پخش شدن بیشتر تارهای شما و ایجاد شکستگی مو جلوگیری می کند. با این حال، اصلاح منظم موهای شما را سریع‌تر رشد نمی‌کند. موهای شما هر ماه حدود نیم اینچ رشد می کند، مهم نیست که هر چند وقت یکبار آنها را کوتاه می کنید.

هنگام خواب از موهای خود محافظت کنید

برای کمک به داشتن موهای سالم در هنگام خواب، موارد زیر را امتحان کنید: مطمئن شوید که هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت می‌خوابید. نخوابیدن به اندازه کافی باعث کاهش تولید ملاتونین در بدن می شود، هورمونی که در تنظیم رشد مو نقش دارد.
از روبالشی ابریشمی یا ساتن برای جلوگیری از اصطکاک، کشش و گره خوردن که ممکن است باعث شکستن مو شود، استفاده کنید. با موهای خیس نخوابید گذاشتن روی موهای خیس می تواند تارهای شما را ضعیف کند و منجر به شکستگی یا مات شدن شود.

استرس را کاهش دهید

استرس مزمن ممکن است منجر به ریزش مو شود. استرس ممکن است باعث شود فولیکول‌های شما وارد مرحله استراحت شوند که در طی آن به جای رشد تارهای جدید، موها را می‌ریزند. برخی از نکات برای کمک به کاهش استرس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ورزش
  • مدیتیشن
  • در یک مجله بنویسید
  • از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی استفاده کنید

کدام مدل مو باعث رشد موهای سالم می شود؟

هیچ مدل مویی نمی تواند مستقیماً باعث رشد موی سالم شود. با این حال، سبک های طبیعی که نیاز به نگهداری زیادی ندارند ممکن است از آسیب به فولیکول های شما جلوگیری کنند. برخی از مدل‌های مو می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند، مانند دم اسبی، نان‌ها و دم اسبی. از کشیدن موها با کش، گیره، کش مو یا هر وسیله دیگری که می تواند به ریشه های شما فشار وارد کند، خودداری کنید.

نتیجه گیری

هیچ فرمول جادویی برای رشد فوری مو وجود ندارد. با این حال، برخی از مراحل ممکن است به افزایش سلامت و رشد موهای شما کمک کند.خوردن یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی که شامل پروتئین کافی باشد، کلیدی است. استفاده از محصولات و درمان های خاص نیز ممکن است کمک کننده باشد، در حالی که شماره گیری مجدد از عملیات حرارتی و پردازش شیمیایی نیز می تواند کمک کننده باشد. اگر نگران ریزش مو هستید یا در رشد موهای خود مشکل دارید، با پزشک صحبت کنید تا علت این اتفاق را بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید